Meddelande nr 10 från Hultsfreds Forskarstuga – 2017

70,00kr

I år innehåller den tretton artiklar med som vanligt stor variation. Du kan bland annat läsa om när Hultsfred för 90 år sedan fick status som egen kommun tillika köping och du kan följa med på en promenad i Hultsfred för 100 år sedan. Du kan läsa om ortens första industri, bryggeriet som Oscar Hedenberg lät uppföra redan 1868!  Du kan också läsa om husbehovsbränning och ”lönnkrögeri” genom tiderna eller om medaljbelöningar vid Kalmar Regemente 1817. Du kan läsa om den bortglömde sagoberättaren Per Lönn som berättade sina sagor för soldaterna på Hultsfreds slätt och om Hultsfreds första provinsialläkare Carl Lilja. Du kan följa Hultsfreds scoutkår genom 90 år och läsa om Hilding Ahl, Café Royal och Hultsfreds teater och om Madam Ahl och hennes helande plåster och mycket mera.

Kategori:

Innehållsförteckning

1. När Vena skate blev Hultsfreds köping, av Georg Karlsson
  2. Hultsfreds bryggeri, ortens första industri, av Thorbjörn Svahn
  3. En promenad i Hultsfred 1917, av Marit Falkenhaug (avskrift)
  4. Husbehovsbränning och ”lönnkrögeri”, av Gösta Larsson
  5. Axplock ur ett klippalbum, av Georg Karlsson
  6. Ahlas plåster, av Katarina Genberg
  7. Hultsfreds scoutkår genom 90 år, av Barbro Rendahl, Christian Nytorpet och Marit Falkenhaug
  8. Per Lönn, en bortglömd sagoberättare från Hultsfredstrakten, av Per Gustavsson
  9. Doktor Carl Lilja, Hultsfreds första provinsialläkare, av Karl-Eric Dunhage
  10. Olaga väg över andras marker, av Gösta Larsson